Dash

Roboten Dash är en charmig robot som är lätt att fatta tycke för. Det finns ett flertal appar som man kan använda för att styra Dash. Här beskriver vi hur man kan arbeta med två appar, som vi tänker är mest användbara i klassrummet.

Dash kan programmeras med hjälp av färdiga block i en app som heter Blockly (gratis). Genom att sätta ihop olika block med kommandon kan man få Dash att röra sig, lysa på olika sätt, låta och tala. Appen Blockly och Dash är ett bra första steg in i blockprogrammering.

Testa med dina elever hur långt ni kan gå med att programmera Dash!
Ni kan läsa mer om Dash på hans hemsida https://www.makewonder.com/dash

Dash Blockly

Öppna appen Blockly och para ihop Dash med din läsplatta genom att klicka på plustecknet. Se till att Dash är på för att kunna upptäckas.

En elev utses till förare, dennes uppgift är att styra Dash. Den/de andra utses till navigatör. Navigatörens uppgift är att tipsa, komma med idéer, kommentera eller ställa frågor till föraren.

För att lära känna de olika sätten som Dash kan styras med är det bra att börja med pusslen. Längst upp till vänster i appen finns det tre parallella streck. Klicka på dessa och välj Puzzles och träna på att få Dash till att följa dina instruktioner.

När ni har klarat några pussel och känner att ni har tillräckliga kunskaper är det dags att själv programmera utan hjälp. Nu ska du få Dash att utföra uppdrag!

  • Bygg en bana i klassrummet som Dash ska ta sig igenom. Det får gärna vara hinder på vägen. Vem är först med att få Dash i mål?
  • Ger varandra uppdrag att lösa. Det kan till exempel vara att Dash ska gå till läraren och säga något snällt.
  • När du fått ett uppdrag från någon annan grupp, se till att din Dash utför uppdraget. Dela det sedan vidare till ett annat par och ger er på nästa uppdrag.

Lycka till med programmeringen!

Dash Path

Öppna appen Path och para ihop Dash med din läsplatta genom att klicka på plustecknet. Se till att Dash är på för att kunna upptäckas.

En elev utses till förare, dennes uppgift är att styra Dash. Den/de andra utses till navigatör. Navigatörens uppgift är att tipsa, komma med idéer, kommentera eller ställa frågor till föraren.

  • Gå in i det första uppdraget och försök att räkna ut hur stor yta ni har i klassrummet till Dash. Rita en bana och se hur många rutor i appen som ni kan färdas över innan ni stöter på hinder.
  • Lägg ut hinder på er yta och se om ni kan styra Dash runt hindren.
  • Testa att lägga till ljudeffekter som Dash måste säga eller göra när den passerar genom banan.
  • När ni känner Dash och hur den fungerar kan ni gå vidare in i rallybanan och försöka klara uppdragen.