VR-glasögon och VR/360-kamera

VR (virtual reality) är ett roligt och enkelt sätt att integrera med den digitala världen, som passar för både ung och gammal. VR är ett sätt att se verkligheten i bild och/eller ljud utan att behöva vara på plats. Du kan vända dig om och se vad som finns bakom dig, vad som finns ovan och under. Som att du kliver in i bilden eller filmen helt enkelt!

När du tar en VR-bild eller video så fångas allt som är runt kameran, 360 grader. Därför kallas VR också många gånger för 360.

Varför VR i undervisningen?

Bild och film används mycket i skolan idag. Vi tittar på film för att få en uppfattning och förståelse samt diskutera hur det ser ut i olika länder och platser. Film är väldigt bra när det handlar om känsliga och svåra frågor. Att använda film i VR förstärker upplevelsen jämfört med vanlig film. Det ger tittaren frihet att själv välja vad hen vill titta på t.ex. vad som sker bakom hens rygg. Det är lätt att få känslan av att själv vara med i händelserna i filmen.

Vilken utrustning?

Ett sätt att kunna uppleva VR är med VR-glasögon (och hörlurar) och en smartphone. Det finns flera olika glasögon att köpa för cirka 200-250 kronor. Det är bra om det finns en fjärrkontroll till glasögonen för att kunna starta och stänga av filmen och bläddra till nästa.

AV-Media har glasögon och kamera för utlån, som bokas kostnadsfritt via mediekatalogen. Theta S är en 360-kamera i samma storlek som en mobil. Kameran fotar i 360 grader. Kameran kopplas trådlöst till en mobil som du styr kameran genom. Kameran kan också användas separat. Då får du tanka över bilderna genom USB. Det finns en app kopplat till kameran som du kan ladda hem gratis. Sök på ”Theta” där du köper appar.

Tips! Även utan VR-glasögon kan du se vad du har bakom dig genom att titta på mobilens skärm och vända dig runt, du kan också med fingret svajpa dig runt i bilden. Det ger inte samma närvarokänsla men kan många gånger räcka. Använder du en dator så kan du navigera dig runt i bilden genom att med musen klicka och dra i bilden.

Appar för VR-film

  • YouTube – Sök på VR eller 360 för olika exempel på filmer
  • DN.VR – Dagens Nyheter har reportage i VR. En helt ny app där du kan “styra” med din blick.
  • nytvr – Stand alongside Iraqi forces during a battle with ISIS. Walk on a planet three billion miles from the sun. Join our award-winning journalists at the center of it all. Explore the library of 360-degree virtual reality experiences for yourself.
  • SVT 360 – Här kan du hitta program som SVT producerar i 360-video.
  • DiscoveryVR – Travel the world from the edge of your seat. Du kan även använda din dator. Gå in på www.discoveryvr.com
  • Google Street View – Sök på t.ex. VR, VR news.
  • Facebook kan också hantera VR-filmer och bilder.

Vad behövs för att göra egna VR/360-filmer eller bilder?

Det enda som behövs är egentligen en smartphone! Det finns flera olika appar som kan filma i 360. Ett tips är via Google Street View. Där kan du ta 360-bilder för att sen publicera bilderna på Google Maps. Du kan använda appen utan att publicera och spara bilderna i din mobil istället. Se videon nedan hur du går tillväga, eller gå till YouTube för att se filmen.

Ett annat sätt är att använda en speciell kamera som kan spela in både film och bild i 360. Ricoh Theta S är en kamera som fungerar utmärkt och kostar cirka 3500 kronor. Det följer med en app som installeras i mobilen så du kan sköta kameran från mobilen.

Vill du titta på dina bilder som du har sparade i mobilen så kan du använda appen som du tog bilderna med.

Det finns naturligtvis betydligt mer avancerade sätt att göra 360 filmer/bilder, i olika prisklasser men med dessa ovan nämnda kommer man långt.

Tips att använda i skolan

Mobbning

UR har jobbat med tema Mobbning och använt 360-film för att förstärka upplevelsen av hur det är att bli mobbad men också hur en mobbar kan bete sig.

Se kampanjfilmen på Youtube
Film om de medverkandes intryck, tankar och känslor kring upplevelse

Förbered eleverna inför miljöbyte

Vi har elever som av olika anledningar har svårt för att byta miljö. Det kan handla om en stundande lägerskola eller kanske ett studiebesök. Ett sätt att förbereda eleverna kan vara att någon i förväg filmar hur det ser ut där lägerskolan eller studiebesöket ska vara för att sen titta på filmerna tillsammans med eleverna. Detta görs redan av många pedagoger med bra resultat. Filmar man detta i 360 så ger du eleverna ännu större möjligheter att “vara på plats redan innan”, vilket kan lindra svårigheterna  med miljöbytet och öka kommande närvaro och upplevelse på lägerskolan eller studiebesöket.

Turismen använder sig av samma metod för att locka till sig besökare. Här är ett exempel på hur det kan se ut när man vill visa en ny attraktion, se filmen på YouTube

VR påverkar!

FN använder VR för att sprida information om den pågående flyktingkrisen. Gabo Arora berättar. Se och lyssna på vad Jessica Brillhart säger om hur berättande i VR skiljer sig från traditionellt berättande. David Eriksson från North Kingdom Design & Communication ger tips och råd om vad företag kan tänka på vid användandet av virtual reality.

Föreläsningen finns i AV-Medias Mediekatalog och heter “Virtual reality på riktigt”.

Nätverka i forum

Det finns en Facebook-grupp som heter ”VR i skolan” där medlemmarna delar sina tips om VR i skolkontext.